onsdag 3 augusti 2011

Skolstart

På måndag gäller det. Då är det slut på föräldraledighet och deltidarbete. Då ska även denna familj in i snabba ekorrhjulet med en heltidsarbetande pappa och en heltidsstuderande mamma och två dagispojkar. Hur det ska gå till vet jag inte än, men om alla andra familjer lyckas få till det så ska väl också vi?!
Lite nervös är jag allt, över hur vi ska få tid för allt som skall hinnas med i vardagen. Men jag försöker att bara låta det ske. Att ta en dag i sänder och inte ta ut någon stress över det nu såhär i förhand.

På måndag är det alltså skolstart för min del. Då ska jag börja den utbildningen som jag under hösten har läst upp ämnen på komvux för. (Jag kom in!! Yey!!) Och när det är dags för skola behövs det en ny skolväska, eller hur?! (Man tar till alla ursäkter som finns bara för att få sy).
Jag började med en tanke om att den skulle vara mindre än de väskor som jag sytt tidigare, men att den ändå lätt skulle kunna bäras över axeln och gärna snett över bröstet också. Jag ritade upp en skiss och skred sen till verket. Och fin blev den med ett av mina fin tyger som foder. Men sen kom jag på att det skulle kanske få plats med en extra tröja när hösten kommer, en vattenflaska bör nog få plats också och så även matlådan (För som student har man inte råd att äta ute) och helt plötsligt var väskan alldeles alldeles för liten. Men idé rika sonen tog genast till sig väskan när han såg den och klättrade upp på överslafen på killarnas våningssäng och började leka fiskdamm. Han fiskar ner väskan och sen tvingar han sin lillebror att lägga i saker i den och sen fiskar han upp den och blir lika överraskad varje gång. Jag får vara glad att väskan kommit till användning ändå.
Efter lite surfande efter olika väskmönster hamnade jag tillslut på mitt eget och ja, det är väl bara att inse att den väskan är ju gjord för mig och mina behov så jag sydde en till med lite variation denna gång.

 Dels gjorde jag den lite mindre, tog bort några cm. Lade till en ytterficka.
 Sydde en inneficka med dragkejda där jag följde denna tutorial. Och se, det blev ju bra ju. Har dragit mig för att sy fickor med en dragkedja mitt i tyget sådär men det var inte alls så svårt som jag trodde.
 Röda detaljer inuti och med ett rött band med en hake på där man kan haka fast nycklarna, som alltid verkar komma bort när man har en stor väska. Och när man har bråttom att låsa upp dörren, ena sonen är kissnödig eller något annat akut så är det skönt att bara kunna dra upp nyckeln snabbt.
Tyget räckte inte till för att få till en axelrem som gör att man kan bära väskan snett över bröstet. Det fick bli två handtag istället men som är så pass långa att man kan ha väskan över axeln.
Får se nästa vecka om väskan är optimal även för student Erica.

10 kommentarer:

finnkids sa...

Vilken tjusig väska! Tror det är den snyggaste väska jag sett på länge... :-) Snyggt med de rödprickiga kanterna till!

Nusse sa...

Det är ju min skötväska! tänkte jag när jag såg den! Vi har samma smak :)
http://www.nusse.nu/2011/05/skotvaskan-ar-har/#comments

ExD sa...

Jättesnygg! Det är ju så roligt att sy väskor och din blev verkligen kanonsnygg. Hoppas att den fyller sin funktion och att du kommer att trivas som student!

Retro Elephant sa...

Snygg väks aoch grattis till den nya utbildningen du slapp in på :)

//Lina

Gila sa...

Snygg väska ! Andas och ta en dag i taget så ska du se att allt går vägen!

Louise sa...

En rikigt snygg väska må jag säga!! Blir lite yfiken på vad för utbildning du ska gå... Lycka till! /Louise

Jenny sa...

Vilken fin väska! Stort lycka till med nya skolan (bra jobbat att du kom in!!) och med nya vardagslivet. Nästnästa vecka ska vi bli en dagisfamilj. Jättespännande och kul och samtidigt lite nervöst. Säger som du, klarar alla andra av det ska väl vi med. Kram Jenny

Slow-Eva sa...

För det första är det konstigt att det står noll besökare online när jag ju samtidigt skriver här ;)

Hur som helst. Väskan är superfin och vad roligt att du kom till ditt eget mönster!

Leken att hissa en väska upp och ner för att bli överaskad av vad som är i lekte jag och min granne jättemycket när vi var små. Leken hette fru Uggla. Fru Ugglade bodde i trapphuset på övervåning och firade ner en korg till undervåningen där den andra lade i olika saker. Mycket kul! :)

Anonym sa...

I came across this site through http://ericastygverkstad.
blogspot.com/ and if I could I'd like to point out to you some interesting things or ideas. Perhaps you could write your next articles referring to these ideas. I would like to read more things concerning what you're talking about.



Have a look at my web-site - Soldaten

Anonym sa...

Thanks so much for this. I'm a writer from Chilsworthy, Great Britain and what you've said here
on blogger.com couldn't be written much better. Perusing this article reminds me of my previous roomie, Brook. He persistently kept preaching about this. I will definitely send these ideas to him. Pretty sure he will have a very good read. I am thankful to you you for revealing this.

My blog post Rio-ramscht.de