tisdag 8 mars 2011

Tutorial- Sy en väska.

Minns ni det gula väskan jag skrev om förut? Det visade sig att den har blivit flitigt använd och dess storlek passar mitt liv och livsstil utmärkt. Jag använder den så ofta att jag ville dela med mig av den helt enkelt. En enkel väska som kan användas till så mycket! Jag använder den till mina skolböcker, det får plats blöjor och extra kläder i den när jag ska iväg med barnen. Det finns alltid plats för lite varor när man handlar på väg hem. Väskan får alltid följa med mig till jobbet och matlådan och andra nödvändigheter får plats utan problem. Och det bästa av allt är att den är enkel att sy!
Så, here we go...

  • Först ut är vilka delar som behövs. Du behöver ett tyg till ytterväskan och ett tyg till innerväskan, det kan vara samma tyg, det är helt upp till dig. Jag valde ett lite grövre tyg till ytterväskan och ett tunnare bomullstyg till innerväskan.
  • Klipp ut två delar av yttertyget och två delar av innertyget som mäter 52x43 cm. I vardera hörn längst ner klipper du ut en kvadrat 8x8cm. (Se bild).
  • Vill du ha en innerficka klipper du ut valfri storlek i samma tyg som innerväskan. Jag klippte en kvadrat på 25x35cm. Här kan du variera helt efter egen smak. Vill du ha fler fickor, kör på det. Vill du ha dragkedja, kör på det. Bara fantasin sätter gränser.
  • Till axelbandet klippte jag ut en lång rektangel på 15x75cm.

  • Börja med att sicksacka alla kanter på innerfickan, pressa in kanterna och sy fast den med raksöm längs tre av sidorna på en av innertygsbitarna.
  • Sy ihop axelbandet räta mot räta med raksöm och vänd det rätt och pressa. (Beroende på vad du har valt för tyg så kan du vilja stabilisera tyget till axelbandet lite med ett påpressbart mellanlägg).

  • Sy en söm längs med kortsidorna och ena långsidan längst ner med tyget räta mot räta både på ytter och innertyget.
  • Ta sen och nyp ihop de små kvadraterna du klippte ut och lägg sömmarna mot varann och sy en ny söm rätt över. Nu har du skapat botten på väskan. Gör likadant på andra sidan och även på innerväskan.
  • Sätt innerväskan i ytterväskan med axelremmen i mitten, allt räta mot räta. (Se bilden för mer tydlighet).
Här ser man hur axelbandet sticker upp. Hela väskan ska vara helt felvänd. Aviga sidan skall synas både inuti väskan och utanpå.
  • Sy en söm runtom med raksöm. Lämna ett hål för att vända väskan rätt igenom det. Pressa med strykjärn.
  • Sy en stickning runtom samtidigt som du syr igen vändningshålet.
KLART!
Sy en till i en annan färg, och en till och en till...

Det är ett bra basmönster på en stor rymlig väska, sen kan man variera den hur mycket som helst. Som T.ex på den gula har jag sytt dit röda detaljer. Man kan ha ytterfickor om man vill. Ja, som sagt bara fantasin sätter gränser.

Lycka till och fråga på bara om det är något som är oklart!


33 kommentarer:

Slow-Eva sa...

Vad fint! Tack för din tutorial!

Lilla Anka sa...

Ooo, tack för den!!! Jg har länge tänkt sy en väska att ha till jobbet. Tyger ligger hemma och väntar. Kanske syr jag en i kväll!

IA Nyckelpiga sa...

Tack Erica!1
Precis vad jag behövde!!
Nu ska jag bara sätta igáng......

Gila sa...

Tack för tipset!

Louise sa...

Jättesnygg väska och kanonbra tutorial! Ska kanske ta och sy mig en väska nu i vår?! /Louise

Pyssellycka sa...

Tack för beskrivningen! Och vilka ärliga tyger på dina väskor.

Jenny sa...

Fin väska och fin tutorial! Blir absolut sugen på att prova. Tackar! /jenny

Neoma sa...

Ååh jag älskar väskor! Detta var en jättebra breskrivning och jag som hade planer på att sy en väska idag, det får bli denna! :D
Tusen tack!
/Mari

http://neomasfrestelser.blogspot.com/

Thessan sa...

vilka fina

thessan sa...

tack, han nog kalla mej "virkoman". hoppas du får en bra dag

AttenKattenNoa sa...

Hej! Hittade till din blogg när jag fann din kommentar på min virkade badrumsmatta. Tack! Din blogg är ju super, kanske vågar jag mig på att sy en sittpuff, verkar ju inte så svårt när man kan kolla hos dig,tack. Vad gulligt att du lägger ner så mycket jobb och tid för oss som inte kan själva :-)

ExD sa...

Snygga väskor och snygg tutorial! Jag har sytt lite väskor och gillade verkligen tipset med att klippa ut kvadrater för hörnen. Det skall jag testa!

sysslar och pysslar sa...

Hej! Nu har jag lite testat din tutorial. Sydde en väska igår. Inte samma storlek och kanske inte form, men nästan... Känner du igen "din" väska? :) Kolla min blogg, där finns en bild på min variant.

Caroline sa...

Tack så jättemycket!! Jag har letat efter ett fint väskmönster och det här var både superfint och inte alltför svårt =) Kram /Caroline

Kerstin sa...

Hej!
Vilken fin blogg du har. Härligt och se vilken färg-och mönsterkänsla du har. Och tack för beskrivningarna.

annepå(vest)landet sa...

Så deilige vesker! Og du er jammen grei som legger ut oppskrift:) Takk for det!
Har lagt meg til som følger, for her kommer jeg tilbake!

AnkiS sa...

Tack för en fin anvisning. Jag har precis sytt en kassa efter den. Blev mycket bra och lär inte bli den enda.

Irene sa...

tack för beskrivningen!
mvh irene

zαnуα ♥ sa...

Tusen tack för din beskrivning! Jag sydde en väska efter den igårkväll, och trots att det var min allra första väska så blev jag nöjd. Tack vare dig =)
(Väskan finns på min blogg om du vill se )
www.zanya.se

familjenlonn sa...

HEJ!! Oj vad jag googlade efter någon bra beskrivning till en enkel väska, och inte påse, som det dock fanns gott om, ja och så hittade jag din blogg! TUSEN tack för bra beskrivning! Eftersom jag letade innan jag hittade till dig så har även jag dokumenterat mitt arbete för att lägga upp på min blogg, om det är ok för dig??!! Talar självklart om vart det kommer ifrån från början!
TACK igen!
/ Linda
familjenlonn.blogspot.com

Lisa sa...

Hej,
fina väskor. Jag är sugen på att sy en men vill helst ha en dragkedja. Syr du in den mellan det yttre och det inre tyget?

/Lisa

Anonym sa...

Lösningen med hörnen är tusan briljant! :D Jag kanske ska våga mig på att sy igen, särskilt nu när julen närmar sig... tack för bra idé!

Anonym sa...

Tusen tack för beskrivningen! Tydlig och lätt att följa. Jag sydde en blåblommig som används flitigt. Tack igen :)

//Cissi

Alexandra sa...

Superbra beskrivning på en assnygg väska. Används flitigt numera :)

Linda sa...

Vilka superfina väskor du gör. Testade att göra mig en egen som precis blivit klar. Känns som det är en väska som kommer bli välanvänd. Tack så mycket för tipset.
Bild på min kommer på min blogg; wedlin.blogg.se

Marie-Louise sa...

Hej! TACK för att du delar med dig, jag blev jätteglad när jag hittade din sida, så mycket fint. Har sytt en väska enligt din beskrivning,läggs ut på min blogg ikväll om du vill kika :-) supermillis.blogspot.com

Kram kram

Jenny sa...

SNYGGT! Behöver en väska till mina garner och den här är ju perfekt! Verkar rätt så enkel att sy också för en som annars inte syr någonting :)

Anonym sa...

Besides these, therе аre seνeгal оtheг pοsitіons that banκ offеrs
and alѕο tо opt foг them, one shoulԁ
be sufficiently qualified with proрeг unԁerѕtandіng wіth the
bаnking fiеld. Florida is really a state οf geriatrісs, brоken boneѕ, and mishаps which coulԁ ωеll cause а great chancе of οuг PT granԁсhіld.
Үour ѕpіrіtuality, mаintenаnce and structure ωіll bе handy through theѕe times.


Feеl free tο visit my website: https://quake.ethz.ch/quakeml/clarifying_rapid_plans_in_child_psychologist

Anonym sa...

Eаch ρrofession hаs built its own method
οf CEU accеptаnce. Not all studеnts are
at the same leνel sufficient гeason for
feweг students to teach, thе tеaсher can give attention to
one stuԁеnt with а time. Belοw you'll find some questions to assist you slim down whether you would truly profit by taking some with the various online courses which can be being offered in today'ѕ
info ԁay of leаrnіng.

Feеl freе to suгf to my blog post ::
click the next website to know about How Much Do Apple Retail Managers Make

Nottin sa...

Vilken bra beskrivning! Nästan varje gång jag funderar på att sy något så har du gjort en bra beskrivning och har bra tips på hur man kan göra. Jag gillar verkligen din blogg!

Anonym sa...

Article 18 аrrears of wagеs ωithout ϳustificatіon reference the еmploying unit have never
ρаіd ωageѕ tο lаborеrs overrunnіng thе apρoіnteԁ paydаy without justificatіon,
еxcludіng: (1) emplοying unit сannοt pay wageѕ foг that ρresent due to ігresistible
natural calamities, war еtc; (2) where
employing unіt runs deep into ԁiffіcultiеs іn ρroduсtіon οperatіon along with thе fund tuгnovеr іs sufferеd, thе еmρloуіng unit cаn dеlaу tο cοѵer wаges to lаbоrers with аgrееment οf
its tгaԁe union; thе longest ԁеferred time
perіοd limіt, cоulԁ be decidеd thгough thе province (municipality, munісіpalitу dіreсtly underneath thе Сentral Govеrnment) labor аdminіstrаtive department acсогdіng to local actual сonditіon.

He wіll determine what yоur damаgeѕ are.
Mudіam i - Ρhone Applicаtion based USA
pаyroll Tаx сalсulаtоr can
be a simplе Desіgn with seamless integratіοn
of the Raw C++ аnd Objectіve-C with і - Phone OЅ.


my blog рost - simply click the up coming post

Anna sa...

Hittade denna sida idag, och sydde två väskor, tackar för en kanonbra beskrivning!! Det kan liksom inte bli fel😃/anna

Sinikka Rantatalo sa...

Hej Erika
Har du mönster till en väska med avdelat fack inuti.
Mvh Sinikka Rantatalo