söndag 24 juli 2011

Hem ljuva hem.

Håller ni med om att det är underbart att åka iväg på semester, men det absolut bästa med att åka iväg är när man kommer hem igen?! Så skönt det är att vara fylld av minnen, avkopplande stunder och nyfunna vänner och sen kliva in genom sin egna ytterdörr och bara slappna av.
Vi har varit borta under två veckor och kom hem igår kväll. Har haft långa stunder i bilen. Vi åkte från Stockholm till Göteborg där vi stannade i drygt en vecka sen bar det av till Ullared för lite mellanlandning, och självklart en hel del shopping, för att senare landa på Öland där vi tillbringade en vecka med 6 andra familjer i en stuga. Underbart har vi haft det men nu är det som sagt skönt att vara hemma igen.
När vi nu ändå var på genomresa genom en del av sverige kunde jag inte låta bli att övertala karln att stanna till på några av de stora tygaffärerna i vårt avlånga land.
Första stoppet blev det nyöppnade Stoff och Stil i Göteborg. Lite besviken var jag allt, vet interiktigt vad jag hade förväntat mig men för mig var affären inte ett dugg inspirerande. Det var svårt att hitta fina tyger, även om de harmassor. Men det var nog just det, att de har så mycket tyg att det blev lite för mycket. Se bidrog det nog rejält att jag hade ena sonen med som gjorde mig lite halvt stressad.
Nu i efterhand så tänker jag tillbaka på butiken lite mer positivt och kommer att besöka den igen när jag har vägarna förbi.
Några tyger hittade jag allt, det med fordonen på var så otroligt fint att jag lätt hade kunna köpt på mig hur många metrar som helst. Ny skärkniv och äntligen en snedslåvikare!
 Nästa stopp blev på Panduro Outlet i Ullared. Själva Gekås har inte mycket för den syglada, men panduro ligger strax intill och den butiken är värt ett besök när man ändå är där. De hade inte så jättemycket tyger när jag var där, men fyra rullar för 19kr/st fick följa med.
 Hem från Öland passerar man ju faktiskt Jofotex. Det visste jag faktiskt inte innan utan upptäckte det enbart av en slump och tur var väl det!! Stannade till en snabbis då barnen inte hade tålamod direkt att knata runt i en tygaffär, även fast de hittade varsinn cykel att leka med därinne i butiken! Verkligen en bonus är att de tänkt på alla syglada föräldrar med en liten lekhörna, och som sagt cyklar! Och varsinn kaka fick de också. Jag ville mest kolla in Jofotex och var egentligen inte ute efter att köpa mer tyg men kunde inte motstå när jag såg den fina svamptrikån. Sambon tyckte om det bruna aptyget och önskade sig varsinn tröja till barnen i det tyget så det fick följa med det också. Jofotex är verkligen en tygaffär värt namnet. OJ! vad mycket tyg där blev man verkligen inspirerad till att skapa.
Så gick det med mitt köpstopp.. Hm. Behövde verkligen inte mera tyg men vem kan motstå när man väl kliver in i en tygbutik? Tygnarkoman som man är..

7 kommentarer:

Wivi sa...

Härliga inköp.
Tänk dig hur det är att vara på "sykollo" en hel vecka och nästan bo i en quiltbutik. Gissa om man är sugen på att köpa halva butiken ;-)

Jenny sa...

Fina inköp. Gillade svamptyget skarpt! Ha så skoj med dem :-)

Gila sa...

Jofotex var en ny bekantskap...måste kolla upp.

sysslar och pysslar sa...

Gillar biltyget mycket! Fina tyger i övrigt också och ja det är nog härligt att komma hem. Borta bra,men hemma bäst!

Petra / Popetotrora sa...

Låter som en härlig semester! Öland är ju bara för underbart. Jag älskar den ön!

Och det är några riktiga godbitar du fått med hem till tygskåpet, tycker jag! Bilarna och svamparna är nog mina favoriter! :-)

ExD sa...

Jag håller med dig om S&S i Göteborg. Massor och åter massor av tyger, men inte inspirerande. Å andra sidan hade jag också barn med mig och butiken har också för mig mognat lite efterhand. Måste nog åka själv och ha gott om tid.

Annars jättefina tyger!

Slow-Eva sa...

Vad mycket fint du sytt i sommar!!
och när du sytt så mycket gör det väl inget att du köper på dig lite mer? ;)