torsdag 20 januari 2011

I väntan på Våren..

I väntan på våren, eller ja snarare sommaren, så tänkte jag att det är dags att sy lite våriga saker. Kollade i mitt syförråd vad jag hade för våriga tyger liggandes och drog fram en gardin jag köpte för en 10a på loppis av ett gammalt par. Jättefina starka färger trots åldern på tyget.
En kjol med röda detaljer tänkte jag direkt. Det här med att sy kläder till mig själv är inte min starka sida, men en kjol är inte så svårt.


 Speciellt inte om man har en bred mudd i midjan. Lättare än så här kan det nog inte bli.
Men givetvis måste ju någonting krångla när det är jag som syr. När kjolen var klar och jag provade den för första gången visade det sig att tyget var så tunnt att mina trosor lyste igenom, det går ju inte. Iväg till syaffärn, köpte det tunnaste vita tyget de hade och hem igen och sy en innerkjol. Och se där, det blev ju prima! Men när jag stod där och provade och vred och vände på mig så ploppade öljetterna ur som jag satt fast i mudden och trätt snörningen igenom. Jag borde ju ha varit förberedd, för det är alltid något som krånglar när jag syr.. En dag kanske jag sprättar upp mudden och sätter i nya öljetter, men inte idag.
 Mitt under mitt vårrus så klippte jag ut och sydde ihop två snabba kuddfodral av ett annat vårigt tyg som jag hittade i stuvlådan på Åhléns. Typiskt mig att inte mäta kuddarna vi har hemma utan bara ta saker för givet så att de blev för små.. Men nya kuddar får köpas så jag kan använda de här så vårkänslorna sprider sig.


6 kommentarer:

maasa sa...

Vilken fin kjol! Underbara tyget - jag är själv helt galen i Åhléns-tyger.

Jag håller också på att sy lite vår- och sommarsaker, för att hålla hopp och ork uppe under den här mörka årstiden. Kul att se att det är fler än jag!

Erika sa...

Tack för att du ingjuter hopp om att våren är på väg! Din kjol väcker habegär hos mig! Måste nog besöka stans loppisar i helgen och leta efter något liknande.

Petra / Popetotrora sa...

Kjolen ser jättefin och vårig ut! Det röda gjorde verkligen sitt och gav den det lilla extra! :-)

sysslar och pysslar sa...

Jättefin kjol! Gillar starkt!! :) Har oxå tänkt leta efter tyger på loppis, har tyvärr inte riktigt hunnit ännu!

Kånkarong sa...

Fint! Två av mina favorittyger. :)

Mirrezz sa...

Gud vilket fint tyg! har själv inte sett det på åhlens dock... =(