tisdag 11 januari 2011

Ett täcke

Minns ni den där listan jag skrev om här? Nu har jag äntligen återgått till den och börjat pricka av igen. Min maskin är tillbaka, har förvisso varit i några veckor, och allt är i sin ordning igen.
Den här gången var det dags att göra klart ett täcke vars framsida har legat färdigsytt ett bra tag nu.

 Till och med kviltningen lyckades jag få till någolunda bra. Fick sprätta tre gånger, men det var det enda. Behövde inte skära bort något av täcket.
Har kommit på att det som gjorde det enklare denna gång var nog dels för att det inte var första gången och dels för att jag hade ett mycket bättre vadd. Nu använde jag ett vadd som är för kviltar, tunnt och av 80% bomull och 20% polyester. Helt klart mycket bättre och täcket blev mycket mjukare och mer följsamt.
Dock beställde jag först bomullsvadden från Stoff och Stil som var alldeles för tjock. Hela 2 cm tjock, och det går ju inte! Vad använder man sån vadd till egentligen? Nu har jag 2x3meter hemma av den vadden och har ingen aning om vad jag ska göra med den. Någon som har något förslag?
 En uggleapplikation
 Fyra wonky blocks i en rad. Det var här det började. Hittade en bra beskrivning här hur man gör, ville testa och ursprungsidén var att göra grytlappar, men sen växte iden och så blev det tillslut ett täcke istället.
Kantbandade med ett turkost prickigt tyg. Även kantbandandet gick smidigt, gjorde det dock inte för hand utan på maskin. Har som sagt inget stort tålamod.

9 kommentarer:

Camilla sa...

Fantastiskt fint. Jag kantbandade en löpare före jul för första gången och det var inte alls så svårt som jag trott. De är så skojiga de där rutorna, när de är sneda.

Petra / Popetotrora sa...

Wow!! Vilket täcke... Jag saknar ord. Helt fantastiskt!

AnkiS sa...

Vilket fint täcke du gjort. Jag blir så imponerad av alla som kan göra så fina applikationer.

evaj sa...

Jätte fint Erica,rent och snyggt!!Bra jobbat!! /kram<3

Annette - MyRoseValley sa...

Toppenfint! Quiltningen gick ju jättebra vad jag kan se. Och den där ugglan är ju bedårande söt. Påminner mig om Fablernas Värld som jag tittade på som barn...

Visst gör vadden skillnad. Jag gjorde docktäcken i början och experimenterade mig fram, då riskerar man liksom inte att sabba ett stort projekt. I USA har dom ju massor av fint tunt quiltvadd som är super att jobba med. Här i Schweiz är det typ svindyrt... Har faktiskt använt mig av fleece ett par gånger nu och det funkar skitbra. Köper fleecetäcken på IKEA och klipper sönder.

Jag syr också kantband på maskin. Det finns ju massor av bra "tutorials" om det men den jag gillar bäst (men som jag ännu inte riktigt fått att funka men som jag tror blir snyggast) finns hos Red PEpper Quilts, kolla i min blogglista. Hon maskinkantar fast i sömdiket liksom från farmsidan. Clever. Med lite övning kan man väl få till det. KAnske måste jag sy fler docktäcken och öva. Ha ha ha.

Kul att du hittade till mig. Vi kommer säkert babbla på rätt mycket. Tack för länken till wonky squares. Ska spana in sen. Ha det!

IA Nyckelpiga sa...

Men vad fin!
Annorlunda och ljuvligt vackert.
Det "snea" rutorna är kul.

Neoma sa...

Vilken bedårande fint täcke! Med uggla å allt! Jag som älskar ugglor!

Det ser så välarbetat ut och kviltningen ser fin ut. Jag har ännu inte vågat mig på så mycket kviltning, men nån gång ska man väl börja öva.

/Mari

Stina sa...

herregud vad fint! ett sånt vill jag få tid att göra!

Anna-Snoddas sa...

Helt underbart! :)